Inzichten

Er zijn heel veel misverstanden en hardnekkige geruchten / verhalen als het over ESL’s ElektroStatische Luidsprekers gaat. Maar voor we daar naar kijken, laten we beginnen met de verschillende basis uitvoeringen.

  • Hybride
  • Full range
  • Speciale uitvoeringen

De meeste bekende namen in elektrostatische luidsprekers zijn hybride uitvoeringen zoals bijvoorbeeld de meeste Martin Logan modellen. Hybride betekent dat slechts een gedeelte van het audio spectrum (het midden en hoog) door de elektrostaat wordt weergegeven. Voor de weergave van laag wordt een traditionele conus luidspreker ingezet.

Deze modellen dragen bij aan één van de meest hardnekkige geruchten over een ESL. Dat een elektrostatische weinig of geen bas weer kan geven. Het tegendeel is echter waar, maar hierover later. Het nadeel van een hybride is de moeilijkheid om laag en hoog goed op elkaar aan te laten sluiten. Ook moet je weer gebruik maken van een cross over filter wat weer allerlei technische beperkingen veroorzaakt. Andere merken zijn Janszen en Sanders

Als speciale uitvoering zijn bijvoorbeeld Dayton Wright speakers zeker goed om te vermelden. Bij deze elektrostatische speakers werden hermetisch gesloten aluminium frames met gas gevuld. Andere merken Full Range of speciaal zijn Solosound, PioSound (bestaat niet meer) , Final (inverted modellen)

Maar het is de Full Range elektrostaat waar we het met de Quad ESL en ESL-63 over hebben.

  • Geen bas /laag weergave? Wat te denken van een bas tot 37 Hz (ESL-63) binnen 6 dB en met maximaal 1% vervorming.  De originele ESL wat minder, tot 70 Hz, maar dat was dan ook in 1957!
  • Geen dynamiek vanwege de kleine afstand tussen de statoren? Er is geen enkele luidspreker die een betere pulsweergave heeft dan een ESL, en puls is dynamiek. Zoveel dat je er soms bang van wordt.
  • Irritant hoog omdat alles te gedetailleerd wordt weergegeven? Dan heb je eindelijk wat je wilt, een niets verhullende weergave van de opname en dan zeggen we dat dat niet goed is.
  • Lastig te plaatsen? Misschien is dit wel een beetje waarheid. Als je ze te dicht tegen de achterwand plaatst gaat veel van de magie van een ESL verloren. Maar een normale speaker set heeft ook aandacht en goeie plaatsing nodig om tot zijn recht te komen. Minimaal 1 meter van de achterwand is zeker aan te raden.
  • Ze zijn teer / kwetsbaar en gaan snel stuk?  Met de huidige techniek is dat absoluut niet meer het geval mits (en dat is een hele grote mits) ze met veel zorg een aandacht samengesteld zijn. Alles valt of staat met de productiekwaliteit. ESL Plus krijgt alle aandacht en liefde die nodig is.
  • Ze kunnen niet luid spelen etc. etc.

Misschien kun je zelf nog wel een aantal bezwaren invullen die je gehoord hebt over deze speakers. Maar de enige manier om ze te beleven is er eens rustig naar te luisteren. Dat is een speciale ervaring die je niet snel zult vergeten. Je moet de ESL Plus gehoord hebben om te weten dat alle voornoemde punten op een ESL Plus niet van toepassing zijn. De bas en de dynamiek zijn overweldigend. Er is een sound stage die je luisterruimte 2x groter maakt. Muziek luisteren wordt een echte beleving.

Martin Goosen

Sinds ik deze speakers gehoord heb laat het me niet meer los!

Martin Goosen was decennia lang het gezicht van Quad in Nederland als de bevlogen sales persoon van TransTec de importeur van Quad in Nederland.
Hij heeft honderden demo’s met deze weergevers verzorgt en eindeloos beluisterd met allerlei soorten muziek en in allerlei omgevingen.

C.S. Pijnacker

Het geluid is werkelijk prachtig!
Superlatieven schieten te kort om te beschrijven hoe het klinkt. 
C.S. uit Pijnacker over de ESL Plus versie van zijn Quad ESL-63

Bert van Engelen

Ik ben heel gelukkig met het bereikte resultaat, er is een verbetering van het gehele geluidsbeeld.
Meer dynamiek, meer detail en vooral een verbetering in het midden- en hoge register.

Bert van Engelen over de ESL Plus versie van zijn Quad ESL 988

D.M. Leidschendam

De quads beginnen een tweede leven.
Vooral de micro dynamische geluiden en dus het oplossend vermogen en ruimtelijkheid zijn sterk verbeterd.
Ook jullie claim van een iets hoger rendement klopt. Ze klinken beter dan ze ooit klonken, voor zover ik me kan herinneren.
Mooi werk dus!

D.M. uit Leidschendam over de ESL Plus versie van zijn Quad ESL-63

Jan Didden, Nerem (B)

De speakers spelen de sterren van de hemel!
Toch wel een stuk beter dan die ESL-63’s die ik hiervoor speelde.
Die moeten ook nog eens door de revisiemolen denk ik ….
Jan Didden, Nerem (B) over de ESL Plus versie van zijn Quad ESL 989

Ludwig, Antwerpen (B)

Voor mij heeft de manier waarop jullie werken iets ‘artistieks’, eerder dan technisch. De passie, de gedrevenheid, de zin voor perfectie … Natuurlijk heb je daarvoor massa’s inzicht en technisch kunnen nodig, maar het resultaat overstijgt dit alles in een totale zintuiglijke ervaring.

Ludwig uit Antwerpen (B) over zijn ESL Plus versie van de Quad ESL-63

Quad ESL, Quad ESL-55, Quad ESL-57, Quad ESL-63, Quad ESL-988, Quad ESL-989, Quad ESL-2805, Quad ESL-2812, Quad ESL-2905, Quad ESL-2912, Quad ESL revision, Quad ESL revisie, Quad ESL repair, Quad ESL reparatie, Quad ESL coating, electrostatic speaker, Peter J. Walker, Peter Walker, Peter Baxandall, Quad ESL restauration, Quad ESL restauratie, speakerdoek, speaker cloth, EHT print Quad ESL-57, EHT print Quad ESL-63, hoogspanningsvoeding Quad ESL-57, hoogspanningsvoeding Quad ESL-63, Full range electrostatic loudspeaker, Mylar 3 micron, Mylar 3 mu, Mylar 6 micron, Mylar 6 mu, Mylar 12 micron, Mylar 12 mu, Stacked ESL, Quad ESL grafietcoating, Quad ESL graphite coating, Elvamide, Calaton, Nylon 6.6, Roger R. Sanders, Ronald Wagner, Dupont Mylar, ICI Calaton, Quad ESL modifications, elektrostatische luidspreker, Ross Walker, Peter Walker interview, Practical hifi september 1979, wide range electrostatic loudspeaker, F.R.E.D, Quad ESL delay lines, Quad ESL reparatur, The closest approach to the original; sound, Quad ESL service manual, Quad ESL service data, Quad ESL user manual, Quad ESL repair manual, Walker's little wonder