Werkzaamheden
Reinigen
Voordat er nieuwe werkzaamheden aan panelen en frames uitgevoerd kunnen worden moet alle delen zorgvuldig gereinigd en gecontroleerd worden. Dit is een erg tijdrovend en secuur werk. Om een voorbeeld te geven: De ruimte tussen folie en stator mag over de gehele breedte van een paneel niet meer dan 0,2 mm afwijken. Dus even grof en snel lijm weg slijpen is niet aan de orde, je zou daarmee het hele systeem onbruikbaar kunnen maken.
ID
Alle panelen worden voorzien van een unieke ID en deze wordt vastgelegd in een database. Bij elke ID noteren we de gebruikte materialen zoals lijm, folie, coating batch nummer etc. etc.
Statoren
Omdat alle statoren bij de demontage verwijderd zijn, moeten alle 16 statoren opnieuw verlijmd worden. Dit is erg belangrijk voor de duurzaamheid van de speaker. Bij bijna alle ESL’s oud en nieuw is losrakende statoren de belangrijkste oorzaak van storingen en defecten. Acht van de statoren zijn voorzien van een nylon mesh (zeer fijnmazig doek). Deze mesh ligt vaak los en moet in alle gevallen vervangen worden. De mesh wordt gelijmd op de 8 statoren en daarna op maat gesneden. Op deze panelen worden nieuwe aluminium strips aangebracht op de juiste breedte en over de volle lengte van de panelen. Deze strips moeten ervoor zorg dragen dat de volledige lading op de coating aangebracht kan worden.
Folie en coating
Vervolgens gaan we de 8 stuks panelen die voorzien moeten worden van nieuwe folie en coating in orde maken. De lijm en de coating moeten tenslotte goed door kunnen drogen voordat de panelen later weer geassembleerd worden en gemonteerd in de frames. Hiervoor gebruiken we een spantafel (een jig) met heftafel, dit is nodig om de folie gelijkmatig en op exact de juiste spanning aan te kunnen brengen. Dit is een van de meest belangrijke onderdelen van de hele rebuild en moet daarom met de grootste aandacht en zorg uitgevoerd worden. Alle panelen worden na opspannen en drogen individueel op juiste spanning gecontroleerd met speciale precisie meetapparatuur. De juiste spankracht is door het uitvoeren van vele metingen vastgesteld. De spankracht bepaald mede de resonantie frequentie, maar ook de hoeveelheid vervorming.
In de nieuw aangebrachte folie moeten per paneel vervolgens 3 gaatjes gemaakt worden op de plaatsen waar de steunpunten van de panelen zitten. Deze gaatjes worden met laserprecisie op de juiste temperatuur aangebracht. Dit voorkomt scheuren en of beschadiging van de folie door ongelijkmatige randen of microscopische scheurtjes
Nu zijn deze panelen gereed voor het aanbrengen van de speciale ESL-Plus coating. Voor elke set speakers wordt een individuele batch coating aangemaakt die een uniek batch nummer krijgt. De coating wordt met de grootste zorg en aandacht aangebracht. De coating en de spankracht zijn voor het grootste deel verantwoordelijk voor de prachtige sound van de ESL-PLus. De coating moet na aanbrengen minimaal 1 week drogen en daarna nog minimaal minimaal 48 uur laden voordat de eerste testen en metingen plaats kunnen vinden.
Anti-stof panelen
Omdat de ESL-Plus een veel betere puls en een groter dynamisch bereik heeft dan de standaard ESL moeten alle anti-stof panelen opnieuw opgespannen worden met dezelfde 3 micron Mylar. De folie wordt hier opnieuw met de juiste spanning maar nu met speciale dubbelzijdige kleefband aangebracht .
Dempingsmateriaal
Dan is het tijd voor het aanbrengen van het nieuwe dempingsmateriaal tussen de panelen en de aluminium hoekprofielen en ook op de verticale profielen achter de roosters, dit materiaal moet resonantie van de roosters en panelen voorkomen. Hiervoor wordt in plaats van de tochtstrip nu moderne compressie band gebruikt die veel langer zijn veerkracht behoud en voor betere aansluiting van de onderdelen zorgt. Om een indruk te krijgen van de hoeveelheid verwerkte materialen kunt u hier kijken.
De panelen worden samengevoegd, waarbij alle boutjes, moertjes en schroefjes vervangen worden door A2 RVS materialen. Vanwege de hoge gevoeligheid van het systeem met de unieke coating zijn perfecte verbindingen zonder corrosie en met een lage overgangsweerstand een noodzaak.
We hebben nu 8 complete panelen en 2 frames voorzien van nieuw dempingsmateriaal. Het is dus tijd voor de montage.