Een aantal feiten en cijfers op een rijtje
Om een indruk te geven van de werkzaamheden die uitgevoerd worden bij het herbouwen van een ESL-63 wat feiten, cijfers en getallen op een rijtje. De cijfers zijn een opsomming van hoeveelheden en lengten die verwerkt moeten worden voor het herbouwen van een ESL-63.
Aantal | Omschrijving |
---|---|
336 | Het aantal lijmrupsjes dat aangebracht wordt |
54 | Het aantal meters aan te brengen lijm voor de statoren |
16 | Het aantal opnieuw te lijmen statoren |
9,4 | Het aantal meters zwelband dat de vergane "tochtstrip" moet vervangen |
3,1 | Het aantal m2 polyester folie van 3 micron dat opnieuw aangebracht wordt |
120 | Het aantal meters ABS kunststof en printplaat dat van primer voorzien wordt |
24 | Het aantal gaatjes in de Mylar folie |
0 | Het aantal step-up transformatoren dat vervangen wordt |
Bij al die getallen hoort een verhaal, waar al deze zaken voor nodig zijn en waar ze verwerkt worden. In de onderstaande tekst leggen we uit waar en waarom al deze getallen relevant en/of noodzakelijk zijn.
336 lijmrupjes
Dit is nodig omdat in de meeste gevallen de statoren los in de frames liggen. Als ze nog wel vastzitten is de lijm onbetrouwbaar geworden. Omdat elk frame 21 ruggen heeft waarop de stator bevestigd is, moeten er voor een set ESL-63 maar liefst 16×21 = 336 nieuwe lijmrupjes aangebracht worden. Elke ESL-63 bevat 4 panelen, die elk weer uit 2 frames bestaan die samengevoegd worden. Dus 4 panelen per speaker, 2 frames per paneel, en 2 speakers in een set brengt je op een totaal van 16 frames. Voor wie het niet geloofd hieronder nog en afbeelding van een frame, kun je zelf het aantal ribben tellen. Nee, geen 19, de buitenste brede randen moeten ook gelijmd worden.
54 meter lijm voor statoren
De lengte van de 336 lijmrupjes hebben samen een totale lengte van 54 meter. Trouwens voor de zwarte panelen zijn het er 50% meer. Totaal 512 stuks plus nog eens 192 nokjes. Deze lijmrupjes moeten uiterst precies aangebracht worden om te zorgen dat er geen gaatjes van de statoren dicht lopen. Alle lijmoppervlakken moeten vooraf voorzien worden van primer om voor een goede hechting zorg te dragen.
120 meter primer
Waarom meer dan 54 meter? Omdat beide zijden, frame en print, voorbehandeld moeten worden en niet alleen de statoren verlijmd moeten worden, maar ook de folie op de frames gelijmd moet worden. Dat voegt nog eens een extra lengte van 8x de omtrek van een frame 1,6 meter toe aan de totale lengte.
3,1 m2 polyester folie van 3 micron
De hoeveelheid zegt hier niet zoveel, want 8 audiopanelen en 4 antistofpanelen bespannen met polyester folie geeft een totaal oppervlak dat vast staat door het ontwerp van de ESL-63. De dikte daarentegen is wel erg belangrijk. Sommige bedrijven/personen gebruiken voor de audiopanelen 6 micron dikte. Helaas gaat dan de werking van de vertragingsringen geheel of gedeeltelijk verloren. Als op die 6 micron ook nog eens een flinke laag coating aangebracht is, dan kom je totaal al gauw op 12 micron. Teveel vooral voor de midden/hoog panelen. Omdat 3 micron natuurlijk moeilijker te verwerken is en de coating een grote uitdaging blijft, begrijpen we de alternatieve keuze, maar goed is het niet. Wij verwerken folie met een dikte van 3 micron en een soortelijk gewicht van slechts 4,3 gram per m2. Dat maakt dat de totaal bewegende massa per weergever slechts 1,7 gram is!
Gaatjes
Er moet met uiterste precisie 24 gaatjes gemaakt worden in de Mylar folie. Deze gaatjes zijn nodig om de nokken die ervoor zorgen dat het frame op alle plaatsen dezelfde afstand tot de statoren behoud vrij komen. Deze gaatjes worden met de juiste temperatuur en laserprecisie aangebracht. Te koud: risico op scheuren. Te warm: smelten van de Mylar. Niet op zijn plaats: kans op scheuren Mylar bij spelen.